Pari vuotta sitten huomasin kirjastossa norjalaisen Karl OveKnausgårdin Taisteluni-romaanin. Tuolloin siitä oli suomennettu neljä kirjaa,
jotka taisivat kaikki juuri tuolloin olla hyllyssä. Olin kuullut ja lukenut sen
saamasta valtaisasta suosiosta, mutta suhtautunut siihen jotenkin skeptisesti;
harvoin innostun siitä, mistä suuret joukot innostuvat. Päätin kuitenkin ihan
yleissivistyksen takia tutustua romaaniin ja lainasin ensimmäisen kirjan. Ja
siitä se alkoi!
Ihastuin teokseen välittömästi ja luin sitä ahmien. Ensimmäisen
kirjan jälkeen oli heti lainattava toinen ja sitten kolmas. Neljättä jouduin
jonkin aikaa odottelemaan, joten sinä aikana luin ainakin ensimmäisen
uudelleen. Kun olin lukenut kaikki neljä suomennettua kirjaa, sain ilokseni
keskustella niistä eräässä pienessä lukupiirissä. Minusta on mukavaa jutella
jostain luetusta muiden lukijoiden kanssa, sen sijaan kaikenlaiset hienot analyysit
ja muut kirjalliset kommentoinnit ovat (koulutuksestani huolimatta vai sen takia?)
minulle jotenkin niin vaikeita, että en niitä tähänkään yritä.
Viidettä kirjaa jouduin taas hiukan odottelemaan ja epäilin
jo, että eihän se tauon jälkeen enää kosketa, mutta kylläpä kosketti. Koska
lukeminen on ajoittunut verrattain pitkälle ajalle, minun on vaikea vertailla
kirjoja keskenään. Ehkä sitten, kun/jos luen kaikki taas uudelleen, jotain
eroja saattaa löytyä, mutta itselleni ne ovat kaikki hyvin merkityksellisiä kirjoja.
Romaanin päättävän kuudennen kirjan suomennosta
odotellessani en enää lukenut aiempia osia ja jotenkin koko Knausgård Taisteluineen
painui taka-alalle. Kun noin 1200-sivuinen (!) kuudes kirja vihdoin ilmestyi
kirjaston uutuushyllyyn, katsoin sitä hetken hiukan epäröiden. Noinkohan tuolla
on enää mitään tarjottavaa? Lainasin sen kuitenkin, ja nyt kun se on luettu, ymmärrän,
että ilman sitä koko laaja romaani olisi torso. Kuudes kirja kertoo paljon
siitä, mitä kaikkea Taisteluni-romaanin julkaiseminen on aiheuttanut sekä kirjailijalle
itselleen että hänen läheisilleen. ”Olen
niin kiintynyt Lindaan, olen niin kiintynyt lapsiimme. En koskaan anna anteeksi
itselleni sitä mille olen heidät altistanut, mutta sen olen tehnyt, ja sen
kanssa joudun elämään.” (Knausgård, Taisteluni, kuudes kirja.) Vaikka ei
paljastuskirjoja kirjoittaisi, kaikki mitä vanhemmat tekevät, vaikuttaa aina lapsiin.
Kuinka paljon ja miten, sitä Knausgårdkin usein kysyy miettiessään toisaalta omaa
isäänsä, toisaalta itseään isänä.
Tästä kesästä jää mieleen myös tämä kirja. |
Kun jotkut Knausgårdia lukeneet ystäväni ihmettelivät, miten
kirjailija voi muistaa niin tarkasti lapsuus- ja nuoruusaikojen tapahtumia,
sanoin, ettei hän voikaan, vaan todennäköisesti tuottaa hatarien mielikuvien ja
muistojen pohjalta ehjiä tarinoita mielikuvituksen voimalla. Jossain kirjassa
Knausgård väittää kirjoittavansa omasta elämästään, koska hänellä ei ole
mielikuvitusta. Ja höpö, höpö! Totta kai hänellä on mielikuvitusta. Kuudennessa
kirjassa tulee hyvin esiin se, miten eri tavalla ihmiset muistavat asioita.
Onko elämässä ylipäätään kovin paljon faktoja? Eikö suurin osa asioista ole
tunteiden ja pyrkimysten värittämiä niin, että muistotkin muodostuvat (mielikuvituksen
avulla?) halutunlaisiksi? Tutkimusten mukaan muistot myös muuttuvat ajan
kuluessa, eikä edes muiston kirkkaus ole tae sen totuudenmukaisuudesta. Minusta
se on hyvin ymmärrettävää. Jos 5-vuotiaana kokee jonkun asian, missä ja miten ihmeessä
se voisi pysyä muuttumattomana, kun muistoja säilövät aivotkin muuttuvat? Minusta on viisainta lukea Taisteluni-romaania kuin fiktiota. Mitä merkitystä lukijalle edes on sillä, kuinka "totta" asiat ovat? Mielestäni ei juuri mitään.
Knausgårdin tapa kertoa on vastaansanomattoman hieno ja
hänen kuvaamansa maailma ja ihmiset ovat kiinnostavia. Yllättävintä minulle oli
se, että kaikista eroavaisuuksista (ympäristö, 11 vuoden ikäero, sukupuoli,
perhekoko, vanhempien ammatit jne.) huolimatta lukiessani tunnistin hyvin
omakohtaisiksi monet Knausgårdin kokemukset, ajatukset ja tunteet. Olisinpa
voinut kirjoittaa romaanin marginaaleihin kommenttejani: Juuri noin se on, Karl
Ove! Tiedän tuon tunteen, Karl Ove! Niinkö sinullakin, Karl Ove! Alkuun asiat
liittyvät usein perhedynamiikkaan ja kokemuksiin esim. sosiaalisissa
tilanteissa, myöhemmin mukaan tulevat muun muassa kirjoittamisen kysymykset, haaveet ja
tavoitteet. Minusta ei olisi niistä koskaan kirjoittamaan, mutta sitäkin
suuremmalla syyllä luen toisen ihmisen vastaavia kokemuksia.
Knausgårdille on tunnusomaista arjen yksityiskohtainen
kuvaus. ”Seisottuani muutaman sekunnin
toimettomana, tumput suorina ja itku kurkussa, menin takaisin keittiöön, katoin
pöydän, kaadoin veden perunakasarista ja annoin niiden höyrystyä kuiviksi,
nostin lohifileet paistinlastalla vadille, pilkoin kukkakaalin ja panin sen ja
pavut samalle vadille, otin sitten esiin kulhon johon panin perunat ja vein
kaiken pöytään.” (Knausgård, Taisteluni, ensimmäinen kirja.) Tällaisia ja
paljon pidempiä arkitoimien kuvauksia kirjoissa on runsaasti, ja niissä minua
viehättää valtava läsnäolon tuntu. Niin, sitä se on, läsnäoloa siinä hetkessä,
ja sellaisen lukeminen vaikuttaa minuun kuin meditaatioharjoitus. En tiedä,
kuinka tietoisesti hän kirjoittaa noin, mutta hänen ajatuksiaan läsnäolon
merkityksestä vilahtelee kyllä romaanissa aina siellä täällä.
Laaja romaani kertoo siis yhdeltä osin kirjoittajansa elämästä,
mutta niin laajasti, että ns. elämäkerrallisen aineiston lisäksi siinä on paljon
asiaa musiikista, kuvataiteesta, kirjallisuudesta, yhteiskunnasta jne. Esimerkiksi
Norjan ja Ruotsin erot tulevat esiin monissa yhteyksissä. Kuudennesta kirjasta
suurin osa esseetekstiä, ja erityisesti Hitlerin elämä ja natsismin synty tulee
käsiteltyä tarkasti ja kiinnostavasti. Knausgårdin havainnot ovat pelottavan
ajankohtaisia.
Perhe-elämän kuvauksissa on kiukkua ja kinastelua, mutta
todella paljon myös lämpöä ja rakkautta, osaamista ja onnistumista. Vanja-tyttönen
on surrut koulun alkamisen kynnyksellä sitä, että hän ei osaa sanoa ärrää, ja Karl Ove on lohduttanut, että hänellä oli
aikanaan ollut sama vika. Ja kuinkas sitten käykään:
”Tuona iltapäivänä
Vanja syöksyi minua kohti kun avasin lastentarhan portin.
– Isi! Isi! Minä osaan
sanoa ärrän! hän huusi.
– Hyvänen aika,
sanoin. – Ihanko totta?
– Rrrrrrrrrrrrrr, hän
sanoi. – Kruununprinssi!
– Miten oikein teit
sen?
– En tiedä. Minä vain
tein sen.”
Parasta tuossa kohtauksessa, että Vanja näyttää osaamistaan
kruununprinssi-sanalla, sillä perheen äiti Linda nimittää miestään usein prinssikseen.
Ja mikäs se prinssi on? Se, joka pelastaa. Knausgård soimaa usein itseään
milloin mistäkin, mutta osoittaa kyllä todellista vahvuutta tukiessaan toisia,
erityisesti Lindaa, kun tämä sairastuu. Vaikka Knausgård kirjoittaa todella
paljon ja intensiivisesti, hän samalla pyörittää lapsiperheen arkea kuin
paraskin martta. Totta kai se tuottaa ristiriitoja ja jännitteitä, mutta olen
varma, että juuri arkisiin askareisiin tarttuminen pitää ihmisen kiinni
elämässä. Jokaisella on omat taistelunsa ja parhaiten selviää, kun elää
rauhassa itsensä ja toisten kanssa ja tekee sen, mitä milloinkin on tehtävä
eikä anna vastoinkäymisten lannistaa.
”Sitten palaamme
junalla tänne Malmöhön ja ajamme autolla uuteen taloomme, ja koko matkan aion
nauttia, todella nauttia ajatuksesta etten enää ole kirjailija.” (Knausgård,
Taisteluni, kuudes kirja.)
Tuolta se on varmaan tuntunut, kun suuri urakka on valmis ja
voi hetkeksi tehdä jotain muuta. Ja taas minun pitäisi kirjoittaa marginaaliin, että kylläpä on tuttu tunne! Tiettävästi Knausgård kirjoittaa jälleen ja hyvä
niin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti